XXVII Lietuvos mokinių filosofijos olimpiada
Filosofijos olimpiados užduotys I turas (2023/2024)
Filosofijos_olimpiados_uzduotys_2023-2024__I_etapas.pdf
_______________________________________________________________________
Skelbiami XXV Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo rezultatai
XXV Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I ture dalyvavo 67 moksleiviai. Į antrą olimpiados turą, kuris vyks šių metų kovo 4-5 dienomis, atrinkti moksleiviai, surinkę 7,5 ir daugiau balų.
Skelbiame į II olimpiados turą patekusių moksleivių sąrašą:
1 Butėnaitė Skaistė Kauno Kovo 11-osios gimnazija
2 Svetickaitė Mūza Palangos senoji gimnazija
3 Liuizaitė Urtė Kauno Jono Jablonskio gimnazija
4 Gadliauskaitė Milda Kauno Jono Jablonskio gimnazija
5 Peciukonytė Gerda Vilniaus licėjus
6 Sakavičius Rytas Vilniaus licėjus
7 Čebručenka Deividas Švenčionių r. Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazija
8 Puzinaitė Austėja Kėdainių šviesioji gimnazija
9 Stanaitis Rimantas Vilniaus licėjus
10 Marijauskaitė Žemyna Mažeikių Gabijos gimnazija
11 Paulauskas Linas Kauno „Santaros“ gimnazija
12 Adomaitis Jurgis Viešoji įstaiga Pranciškonų gimnazija
13 Vaitkevičius Dovydas Vilniaus šv. Kristoforo gimnazija
14 Zykutė Beatričė Alytaus Jotvingių gimnazija
15 Cicėnaitė Saulė Kauno jėzuitų gimnazija
16 Ivanauskaitė Eva Kauno „Santaros“ gimnazija
17 Pilipavičiūtė Elada Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija
18 Rūtelionytė Saulė Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
19 Zajankauskaitė Liepa Kalvarijos gimnazija
20 Krušinskaitė Mingailė Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
21 Malakauskas Lukas Kauno „Saulės“ gimnazija
22 Riabovaitė Emilija Vilniaus pilaitės gimnazija
23 Venclova Žilvinas Rygiškių Jono gimnazija
24 Petrikonytė Vytautė Kauno jėzuitų gimnazija
25 Baublys Aurimas Vilniaus pilaitės gimnazija
26 Drankin Danila Klaipėdos Vydūno gimnazija
27 Gineitytė Milda Otilija Kauno dailės gimnazija
28 Ruzgytė Lijana Kauno „Santaros“ gimnazija
29 Skrodenytė Kamilė Anykščių Jono Biliūno gimnazija
30 Daugėlaitė Greta Kauno „Varpo“ gimnazija
II olimpiados ture, pasirinkę vieną iš pateiktų temų, moksleiviai rašys filosofinę esė. Jos rašymui bus skirtos 3 valandos.
Daugiau informacijos apie II olimpiados turą bus skelbiama netrukus. Į visus kylančius klausimus mielai atsakysime el. paštu [email protected]
Skelbiamos XXV Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo užduotys
Pirma užduotis. Pasirinkite vieną iš pateiktų temų ir parašykite filosofinę esė
1 tema
Jums reikės Jūratės Baranovos ir Tomo Sodeikos vadovėlio Filosofija, XI – XII kl. V.: Tyto alba, 2002.
Išstudijuokite ir apmąstykite skyrių „Moralė“, psl. 317-332, parašykite esė tema
„Ar išsprendžiama mįslė tuo, kad gyvenu amžinai? Ar tuomet tas amžinas gyvenimas nėra toks pat mįslingas kaip dabartinis?“ Liudvigas Vitgenšteinas (Liudwig Wittgenstein)
_____________2 tema
Jums reikės Jūratės Baranovos vadovėlio Filosofinė etika: aš ir tu, X kl. V.: Alma littera, 2004.
Išstudijuokite ir apmąstykite
skyrių „Vienatvė”, psl. 18-38, parašykite esė tema
„Didelio proto žmogui vienatvė – dvejopai naudinga: pirma, jis gali būti pats su savimi, ir, antra, jam nereikia būti su kitais. Antroji galimybė ypač vertinga: tik prisiminkime, kiek prievartos, sunkumų ir net pavojų slypi kiekviename bendravime.” Artūras Šopenhaueris (Arthur Schopenhauer)
_____________3 tema
Jums reikės Jūratės Baranovos ir Tomo Sodeikos vadovėlio Filosofija, XI – XII kl. V.: Tyto alba, 2002.
Išstudijuokite ir apmąstykite skyrių „Moralė“, psl. 317-332, parašykite esė tema
„Nėra jokio Aš paties savaime- visuomet yra tik Aš iš žodžių poros Aš-Tu arba iš žodžių poros Aš-Tai.“ Martinas Buberis (Martin Buber)
Esė vertinimo kriterijai
1) Problemos supratimas – vertinama, kaip moksleivis suprato filosofinę problemą, ar jis jos nepakeitė sau įdomia problema.
2) Kompetencija – kaip rašinyje atsispindi originalių filosofijos tekstų skaitymo patirtis. Tikrinama moksleivio filosofinė erudicija.
3) Loginis nuoseklumas – tikrinama, ar moksleivis, išsikėlęs sau problemą, sugeba nuosekliai logiškai ją išnagrinėti.
4) Originalumas – tikrinamas mąstymo savarankiškumas – ar darbas nėra vien kitų autorių minčių konspektas ar banalių, nusistovėjusių mąstymo štampų pakartojimas.
Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados rezultatai (2021)
Brangūs moksleiviai ir mokytojai,
Dėkojame Jums už kantrybę, sunkų ir atkaklų darbą atliekant Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I ir II turų užduotis. Vakar vertinimo komisija su malonumu skaitė filosofines esė, kurios šiais metais itin išsiskyrė savarankiškomis moksleivių įžvalgomis. Jūsų darbuose dominavo I. Kanto (10 esė) ir W. James (10 esė) citatos, kiek mažiau moksleivių pasirinko kitus autorius – Vydūną (7 esė), M. Focault (4 esė), G.W.Leibniz (3 esė). Sveikiname – kiekvienam iš Jūsų pavyko parašyti puikius pasididžiavimo vertus darbus.
Po ilgų, iki vėlyvo vakaro trukusių diskusijų, vertinimo komisija šiais metais nusprendė įteikti šešiolika apdovanojimų.
Švietimo mokslo ir sporto ministerijos pagyrimo raštais apdovanojami šie mokiniai:
Vaiva Jakštaitė, Kėdainių šviesioji gimnazija, IVd gimn. klasė, mokytoja Elona Rimdeikienė;
Rytas Sakavičius, Vilniaus licėjus, IIc gimn. klasė, mokytojas Ernestas Šidlauskas;
Rimantas Stanaitis, Vilniaus licėjus, IIIb gimn. klasė, mokytojas Ernestas Šidlauskas.
SVEIKINAME!
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos III laipsnio diplomais ir bronzos medaliais apdovanojami šie mokiniai:
Eglė Gustainytė, Kauno jėzuitų gimnazija, IV gimn. klasė, mokytoja Sigita Šilingaitė;
Ugnė Spėčiūtė, Kauno „Saulės“ gimnazija, Ivb gimn. klasė, mokytoja Neringa Zaveckienė;
Linas Daugėla, Viešoji įstaiga Pranciškonų gimnazija, IVGe gimn. klasė, mokytojas Antanas Šneideraitis;
Kotryna Suboč, Švenčionių rajono Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazija, IIIa gimn. klasė, mokytoja Vilhelmina Urbonienė;
Jorūnas Janaudis, Utenos rajono Užpalių gimnazija, II gimn. klasė, mokytoja Saulė Nagienė;
Manfredas Lamsargis, Kauno „Saulės“ gimnazija, IIId gimn. klasė, mokytoja Laima Motiejūnienė;
Aistė Višinskaitė, Jurbarko rajono Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazija, III gimn. klasė, mokytoja Rasa Klasauskaitė.
SVEIKINAME!
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos II laipsnio diplomais ir sidabro medaliais apdovanojami šie mokiniai:
Ugnė Tulaitė, Kauno jėzuitų gimnazija, III gimn. klasė, mokytoja Sigita Šilingaitė;
Beatričė Karlonaitė, Vilniaus licėjus, III gimn. klasė, mokytojas Ernestas Šidlauskas;
Antanas Gražulis, Vilniaus licėjus, IV gimn. klasė, mokytojas Ernestas Šidlauskas;
Miglė Škėrytė, Kauno dailės gimnazija, IIIb gimn. klasė, mokytoja Vitalija Zujevaitė;
Saulė Rūtelionytė, Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija, Ia gimn. klasė, mokytoja Ilona Akelaitienė.
SVEIKINAME!
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos I laipsnio diplomu ir aukso medaliu apdovanojama:
Gerda Peciukonytė, Vilniaus licėjus, III gimn. klasė, mokytojas Ernestas Šidlauskas
SVEIKINAME!
Oficialus olimpiados rezultatų protokolas kitą savaitę bus paskelbtas Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro puslapyje bei išsiųstas į mokyklas.
Diplomus, medalius ir olimpiados rėmėjų – leidyklų „Apostrofa“, „Jonas ir Jokūbas“, „Hubris“ bei Vilniaus Universiteto – įsteigtus prizus-knygas į Jūsų mokyklas taip pat atsiųs Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras. Planuojama, kad tai bus padaryta antroje balandžio mėnesio pusėje.
Iki pirmadienio apdovanojimus laimėjusius moksleivius pasieks laiškas dėl atrankos dalyvauti Tarptautinėje filosofijos olimpiadoje (IPO 2021), kurią šiais metais organizuoja Serbija. Olimpiada vyks nuotoliniu būdu gegužės 28-31 dienomis.
Nuoširdžiai sveikiname visus dalyvavusius, tikime, kad tai buvo puikus filosofinis nuotykis!
Su nekantrumu kiekvieno iš Jūsų lauksime olimpiadoje kitais metais, o tiems, kurie šiais metais jau yra dvyliktokai, linkime didžiausios sėkmės studijose ar kituose gyvenimo pasirinkimuose.
Olimpiados organizatoriai
________________________________________________________________________
XXIV LIETUVOS MOKINIŲ FILOSOFIJOS OLIMPIADOS I TURO REZULTATAI
Nuoširdžiai dėkojame visiems moksleiviams ir juos ruošusiems mokytojams už dalyvavimą Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I ture. Į II olimpiados turą, kuris vyks kovo 12 dieną nuotoliniu būdu, komisijos sprendimu atrinkti šie mokiniai:
1. Rytas Sakavičius, Vilniaus licėjus
2. Eglė Gustainytė, Kauno jėzuitų gimnazija
3. Gerda Peciukonytė, Vilniaus licėjus
4. Vaiva Jakštaitė, Kėdainių šviesioji gimnazija
5. Barbora Jamantaitė, Kauno dailės gimnazija
6. Atėnė Aliukonytė, Kauno Jono Jablonskio gimnazija
7. Antanas Gražulis, Vilniaus licėjus
8. Rimantas Stanaitis, Vilniaus licėjus
9. Otilija Ieva Končiūtė, Kauno jėzuitų gimnazija
10. Ugnė Tulaitė, Kauno jėzuitų gimnazija
11. Vytautė Charževskytė, Vilniaus licėjus
12. Miglė Škėrytė, Kauno dailės gimnazija
13. Beatričė Karlonaitė, Vilniaus licėjus
14. Ugnė Spėčiūtė, Kauno „Saulės“ gimnazija
15. Erikas Bagurskas, Kauno r. Babtų gimnazija
16. Matas Blažys, Kauno Kovo 11-osios gimnazija
17. Linas Daugėla, Viešoji įstaiga Pranciškonų gimnazija
18. Jorūnas Janaudis, Utenos r. Užpalių gimnazija
19. Martyna Braziulytė, Vilniaus šv. Kristoforo gimnazija
20. Gabija Urbšytė, Kauno „Saulės“ gimnazija
21. Kotryna Suboč, Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazija
22. Ieva Aidukaitė, Vilniaus Pilaitės gimnazija
23. Viktoria Ispiryan, KTU gimnazija
24. Manfredas Lamsargis, Kauno „Saulės“ gimnazija
25. Adriana Levanaitė, Šiaulių „Romuvos“ gimnazija
26. Aurėja Daugėlaitė, Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
27. Mantas Samsanavičius, Marijampolės r. Igliaukos A. Matučio gimnazija
28. Nojus Savaikaitis, Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
29. Viltė Šilikaitė, Kėdainių šviesioji gimnazija
30. Agnė Strankauskaitė, Kauno r. Babtų gimnazija
31. Viltautas Valiukevičius, Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
32. Aistė Višinskaitė, Jurbarko r. Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazija
33. Eva Draugelytė, Kauno „Saulės“ gimnazija
34. Saulė Rūtelionytė, Marijampolės Rygiškių Jono gimnazija
II olimpiados ture mokiniai rašys filosofinę esė pasirinkdami vieną iš pateiktų temų. Esė rašymui bus skirtos 3 valandos. Vertinimo kriterijai: 1) esė atitikimas pasirinktai temai 2) filosofinis temos supratimas 3) argumentų stiprumas 4) esė nuoseklumas, vientisumas 5) darbo originalumas.
Detalesnė informacija apie II olimpiados turą atrinktiems dalyviams bus atsiųsta iki kovo 5 d.
24-osios Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo užduotys
- Užduotis siųskite iki 2021 metų vasario 5 d. imtinai, elektroniniu paštu – [email protected].
- Laišką užvardinkite – Užduotys jūsų vardas ir pavardė. Pvz. Užduotys Jonas Petraitis.
- Užduotis prašome pateikti PDF formatu. Darbe (atliktų užduočių pradžioje) turi būti nurodytas jas atlikusio mokinio vardas, pavardė, mokykla, klasė bei olimpiadai ruošusio mokytojo vardas, pavardė, el. pašto adresas. Jei olimpiadai pasiruošėte savarankiškai – tai ir nurodykite.
23-ios Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo rezultatai
Nuoširdžiai dėkojame visiems moksleiviams ir juos ruošusiems mokytojams už dalyvavimą Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I ture. Į II olimpiados turą, kuris vyks kovo 13-14 dienomis Vilniaus universiteto Filosofijos fakultete, pateko tie mokiniai, kurie vertinimo komisijos sprendimu surinko 7,5 ir daugiau balų. Skelbiame patekusiųjų į II turą sąrašą:
1. Matas Pranaitis, Šiuolaikinės mokyklos centras
2. Orestas Razumas, KTU gimnazija
3. Vytautė Morkutė, Kauno Jono Jablonskio gimnazija
4. Povilas Petručionis, Kauno „Saulės“ gimnazija
5. Ainius Pikūnas, Šiaulių Universiteto gimnazija
6. Teodoras Utka, Kauno jėzuitų gimnazija
7. Aleksandras Melnik, Vilniaus licėjus
8. Povilas Slivinskas, Vilniaus šv. Kristofoto gimnazija
9. Skaiva Koskutė, Kalvarijos gimnazija
10. Antanas Gražulis, Vilniaus licėjus
11. Jokūbas Jurkevičius, Švenčionėlių Mindaugo gimnazija
12. Eglė Gustaitytė, Kauno jėzuitų gimnazija
13. Linas Daugėla, VšĮ Pranciškonų gimnazija
14. Guoda Baubaitė, Kauno „Saulės“ gimnazija
15. Meda Žukauskaitė, Kauno „Saulės“ gimnazija
16. Ieva Lanauskaitė, Kauno r. Babtų gimnazija
17. Ieva Aidukaitė, Vilniaus pilaitės gimnazija
18. Rytas Žitkus, Vilniaus licėjus
19. Vaiva Jakštaitė, Kėdainių šviesioji gimnazija
20. Kęstutis Juodis, Kauno „Saulės“ gimnazija
21. Aleksandras Lisovskis, Kauno Dainavos progimnazija
22. Beatričė Karlonaitė, Vilniaus licėjus
23. Ieva Kumiščiūtė, Alytaus Jotvingių gimnazija
24. Nerija Karosevičiūtė, Jurbarko r., Vėliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazija
25. Simona Nedzinskaitė, Alytaus Jotvingių gimnazija
26. Viltautė Tamašuitytė, Šiaulių Didždvario gimnazija
27. Dovilė Šėmytė, Vilniaus pilaitės gimnazija
28. Ieva Baronaitė, Zarasų „Ąžuolo“ gimnazija
29. Vytautė Charževsnkytė, Vilniaus licėjus
30. Leticija Čiužauskaitė, Šiaulių Didždvario gimnazija
31. Nida Gedvilaitė, Mažeikių Gabijos gimnazija
32. Jokūbas Stankaitis, KTU gimnazija
II olimpiados ture mokiniai rašys filosofinę esė pasirinkdami vieną iš pateiktų temų. Esė rašymui bus skirtos 3 valandos. Vertinimo kriterijai: 1) esė atitikimas pasirinktai temai 2) filosofinis temos supratimas 3) argumentų stiprumas 4) esė nuoseklumas, vientisumas 5) darbo originalumas.
23-osios Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo užduotys 2020 m.
I olimpiados turą surado 3 užduotys:
1. Parašyti filosofinę esė
2. Atlikti užduotį
3. Atsakyti į klausimus
I. Pasirinkę vieną iš pateiktų temų, parašykite filosofinę esė
Pirma tema
Išstudijuokite ir apmąstykite I skyrių „Kas yra žmogus” iš vadovėlio Sodeika T. Baranova J. Filosofija XI-XII kl. V.:Tyto alba, 2002, p. 33-133
Tada parašykite esė tema:
„Štai šitaip einu per pampą ir jaučiu, kad šioje gamtoje esu svetimšalis, aš savo žmogišku pavidalu …svetimas. Kitoks, o tai kelia man nerimą. Kitos rūšies padaras”.
Vitoldas Gombrovičius (Gombrowicz) Dienoraščiai
Žr.:Sodeika T. Baranova J. Filosofija XI-XII kl. V.:Tyto alba, 2004, p. 71.
Antra tema
Išstudijuokite ir apmąstykite skyrius: „Pavydas ir neapykanta”, „Išmintis”, „Atlaidumas”, „Pareiga” iš vadovėlio Baranova J. Filosofinė etika: aš ir tu. Vadovėlis X-XI kl.– V.:Alma littera, 2004.
Tada parašykite esė tema:
“<...> Kaip tik Sokratas apie išmintį nenorėjo nė girdėti”
Hermanas Hėse (Hesse). Paslaptys
Esė vertinimo kriterijai:
1) Problemos supratimas – vertinama kaip moksleivis suprato filosofinę problemą, ar jis jos nepakeitė sau įdomia problema,
2) Kompetencija – kaip rašinyje atsispindi originalių filosofijos tekstų skaitymo patirtis. Tikrinama moksleivio filosofinė erudicija.
3) Loginis nuoseklumas – tikrinama, ar moksleivis, išsikėlęs sau problemą, sugeba nuosekliai logiškai ją išnagrinėti.
II. Atlikite vadovėlyje esančią užduotį
Atlikite užduotį suradę ją Ritos Šerpytytės vadovėlyje Religija ir filosofija. Vadovėlis XI klasei – V.:Tyto alba, 2003.
Puslapyje 220 rasite klausimus IV.I.8. Michailas Bulgakovas. Septintas Dievo buvimo įrodymas. O puslapiuose 275-281 rasite ištrauką. Perskaitykitye ištrauką ir atsakykite į p.220 nurodytus klausimus.
III. Atsakykite į klausimus:
Knygoje Baranova J. Etika: filosofija kaip praktika. – V.:Tyto alba, 2002 perskaitykite skyrius „Egzistencinė etika“ bei „Savikūros etika: Friedrichas Nietzsche“ p. 244-262.
Tada atsakykite į šiuos klausimus:
1. Kuo S. Kierkegaardo filosofija skiriasi nuo Nietszche’s ?
2. Kaip paaiškinti daikto ir laisvės santykį panaudojant “šleikštulio” metaforą Sartre’o romane Šleikštulys.
3. Kuo skiriasi E. Levino ir M. Heideggerio santykio su esiniu traktuotės? Kuo E. Levino etika skiriasi nuo M. Heideggerio fumdamentaliosios ontologijos?
4. Koks E. Levino etikos santykis su hedonistine orientacija? Kodėl?
5. Kaip suderinti egocentrinį asmenybės mėgavimąsi malonumais ir visišką atsakomybę kitam? Kaip įmanoma būtis-kitam? Kodėl?
6. Kuo skiriasi etinio santykio kaip dialogo traktuotės E. Levino ir M. Buberio interpretacijose? Kodėl?
7. Kodėl kito svetimumas, E. Levino manymu, tai jo laisvė? Kodėl ši laisvė sykiu yra ir vargas?
Dalis užduotyse nurodytų vadovėlių yra patalpinti internete Lietuvos filosofijos mokytojų asociacijos puslapyje - http://filosofijamokykloje.mozello.lt/vadoveliai/
UŽDUOČIŲ PATEIKIMAS
Užduotis siųskite iki 2020 metų vasario 5 d. imtinai, elektroniniu paštu – [email protected]
Darbe (atliktų užduočių pradžioje) turi būti nurodytas jas atlikusio mokinio vardas, pavardė, mokykla, klasė bei olimpiadai ruošęs mokytojas. Jei olimpiadai pasiruošėte savarankiškai – tai ir nurodykite.
Siųsdami olimpiados užduotis Jūs sutinkate, kad I turo olimpiados rezultatai – Jūsų vertinimas, Jūsų vardas, pavardė, mokykla, klasė bei paruošęs mokytojas, būtų skelbiami viešai. Olimpiados organizatoriai įsipareigoja viešai skelbti tik į II turą patekusių olimpiados dalyvių duomenis.
Į visus kilusius klausimus mielai atsakysime el. paštu – [email protected]
XXII LIETUVOS MOKINIŲ FILOSOFIJOS OLIMPIADA I TURO REZULTATAI 2019
Nuoširdžiai dėkojame visiems moksleiviams ir juos ruošusiems mokytojams už dalyvavimą Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I ture. Į II olimpiados turą, kuris vyks kovo 1-2 dienomis Vilniaus universiteto Filosofijos fakultete, pateko tie mokiniai, kurie vertinimo komisijos sprendimu surinko 8 ir daugiau balų. Skelbiame patekusiųjų į II turą sąrašą.
Moksleivis | Mokykla | Paruošęs mokytojas | |
1. | Aleksandras Melnik | Vilniaus licėjus, XI kl. | Ernestas Šidlauskas |
2. | Povilas Petručionis | Kauno “Saulės” gimnazija, III c kl. | Konsultavo mokytoja S. Rimkuvienė |
3. | Gytis Greičius | Kauno Jėzuitų gimnazija, TB1 kl. | Sigita Šilingaitė |
4. | Orestas Razumas | Kauno technologijos universiteto gimnazija, III kl. | Asta Kraujūnienė |
5. | Ignotas Dankevičius | Vilniaus Užupio gimnazija, III e kl. | Pasiruošė savarankiškai |
6. | Matas Zdanevičius | Vilniaus licėjus, III b kl. | Ernestas Šidlauskas |
7. | Simona Biveinytė | Zarasų “Ąžuolo” gimnazija, IV a kl. | Jelena Maskalenko |
8. | Raimundas Lozovskis | Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija | Aušra Čiupkovienė |
9. | Ignas Juodžbalis | Vilniaus licėjus, IV kl. | Ernestas Šidlauskas |
10. | Justas Lekavičius | Vilniaus Simono Daukanto gimnazija, III kl. | Rimantė Varkalaitė-Bakienė |
11. | Ignas Lapkus | Mažeikių Gabijos gimnazija, IV kl. | Regina Dirginčienė |
12. | Lukas Juozulynas | Vilniaus licėjus, IV kl. | Pasiruošė savarankiškai |
13. | Gabija Markevičiūtė | Kauno “Saulės” gimnazija, IV a kl. | Neringa Zaveckienė |
14. | Ainius Pikūnas | VšĮ Šiaulių universiteto gimnazija, III b kl. | Egidija Jasevičienė |
15. | Rūta Zlatarinskaitė | Kauno “Saulės” gimnazija, III d kl. | Neringa Zaveckienė |
16. | Rytis Ramonas | Kauno “Santaros” gimnazija, II a kl. | Vitalija Zujevaitė |
17. | Gabija Strikauskytė | Mažeikių Gabijos gimnazija, II a kl. | Regina Dirginčienė |
18. | Ramunė Vilkoitytė | Švenčionėlių Mindaugo gimnazija, IV a kl. | Vilhelmina Urbonienė |
19. | Nerija Karosevičiūtė | Jurbarko r. Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazija, IIII g. klasė | Rasa Klasauskaitė |
20. | Meda Žukauskaitė | Kauno “Saulės” gimnazija, II f kl. | Neringa Zaveckienė |
21. | Audrius Mardosas | Zarasų “Ąžuolo” gimnazija, III kl. | Jelena Maskalenko |
22. | Anastasija Volkova | Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, III a kl. | Rima Kesminienė |
23. | Ieva Lekavičiūtė | Jurbarko r. Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazija, IV g. klasė | Rasa Klasauskaitė |
24. | Aleksandras Lisovskis | Kauno Dainavos progimnazija, 7 b kl. | Laima Motiejūnienė |
25. | Gabrielė Vilutytė | Kauno “Saulės” gimnazija, III f kl. | Neringa Zaveckienė |
26. | Kęstutis Juodis | Kauno “Saulės” gimnazija, II f kl. | Neringa Zaveckienė |
27. | Martynas Jakutis | Anykščių r. Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazija, IV g. kl. | Audronė Bučienė |
28. | Redas Kazlauskas | Alytaus Jotvingių gimnazija, III b kl. | Danutė Sasnauskienė |
29. | Rasa Staniulytė | Kauno dailės gimnazija, III b kl. | Vitalija Zujevaitė |
30. | Kamilė Ražanskaitė | Vilniaus licėjus, TV1 kl. | Ernestas Šidlauskas |
31. | Ieva Tamulionytė | Kauno Jėzuitų gimnazija, III m kl. | Sigita Šilingaitė |
32. | Ieva Lanauskaitė | Kauno r. Babtų gimnazija, III kl. | Rita Jakienė |
33. | Ieva Kumiščiūtė | Alytaus Jotvingių gimnazija, III a kl. | Danutė Sasnauskienė |
34. | Gintarė Gliaudelytė | Anykščių r. Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazija, III g. kl. | Regina Žvirblienė, Audronė Bučienė |
35. | Neringa Dautartaitė | Kauno Jėzuitų gimnazija, III b kl. | Sigita Šilingaitė |
II olimpiados ture mokiniai rašys filosofinę esė pasirinkdami vieną iš pateiktų temų. Esė rašymui bus skirtos 3 valandos. Vertinimo kriterijai: 1) esė atitikimas pasirinktai temai 2) filosofinis temos supratimas 3) argumentų stiprumas 4) esė nuoseklumas, vientisumas 5) darbo originalumas.
Mokiniai, kurie II olimpiados ture užims prizines vietas arba gaus pagyrimo raštus, bus kviečiami dalyvauti atrankoje dėl išvykos į Tarptautinę filosofijos olimpiadą (IPO), kuri vyks gegužės 16-19 dienomis, Romoje (Italijoje). Plačiau susipažinti su tarptautinės filosofijos olimpiados prizininkų darbais ir esė temomis galite internete -> www.philosophy-olympiad.org
Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados II turo programa bus skelbiama artimiausiu metu.
Į visus iškilusius klausimus mielai atsakysime el. paštu
22-osios Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados I turo užduotys 2019 m.
I užduotis.
Pasirinkę vieną iš trijų pateiktų temų, parašykite filosofinę esė.
Esė vertinimo kriterijai:
1) Problemos supratimas – vertinama kaip moksleivis suprato filosofinę problemą, ar jis jos nepakeitė sau įdomia problema,
2) Kompetencija – kaip rašinyje atsispindi originalių filosofijos tekstų skaitymo patirtis. Tikrinama moksleivio filosofinė erudicija.
3) Loginis nuoseklumas – tikrinama, ar moksleivis, išsikėlęs sau problemą, sugeba nuosekliai logiškai ją išnagrinėti.
4) Originalumas – tikrinamas mąstymo savarankiškumas – ar darbas nėra vien kitų autorių minčių konspektas ar banalių, nusistovėjusių mąstymo štampų pakartojimas.
Temos
1. Kodėl niekada nenorėdami klysti, vis dėlto klystame savo valia?
(Rene Dekartas)
Rašydami esė šia tema, perskaitykite vadovėlio T.Sodeika, J.Baranova. Filosofija XI-XII.V.:Tyto alba, 2002, skyrių „Tiesa“, kurią rasite puslapiuose 137 – 150.
Tiesioginė vadovėlio prieiga internete - http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:20819395/datastreams/MAIN/content
2. „Garbės ir negarbės vidurys yra didybė, perteklius - išdidumas, o stoka – per didelis nusižeminimas“
(Aristotelis)
Rašydami darbą šia tema, perskaitykite vadovėlio Baranova J. Filosofinė etika: aš ir tu. X-XI klasei. V.:Alma littera skyrių „Išmintis“, kurį rasite puslapiuose 141 – 170.
Tiesioginė vadovėlio prieiga internete - http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:4156838/datastreams/MAIN/content
3. Kaip galima amžinoji taika?
(Imanuelis Kantas)
Rašydami esė šia tema, perkaitykite vadovėlio Baranova J. Istorijos filosofija. V.Alma litera, 2000, skyrių „Švietėjiškoji istorijos samprata“, kurį rasite puslapiuose 127-145.
Tiesioginė vadovėlio prieiga internetu - http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:4115442/datastreams/MAIN/content
II Užduotis.
Atlikite užduotį suradę ją Ritos Šerpytytės vadovėlyje Religija ir filosofija. Vadovėlis XI klasei – V.: Tyto alba, 2003.
Perskaitykite šio vadovėlio puslapiuose 331-362 esantį skyrių „Patirtis, kalba ir religija“.
226 vadovėlio puslapyje surasite klausimus į kuriuos raštu išsamiai atsakykite remdamiesi perskaitytu tekstu.
Tiesioginė vadovėlio prieiga internete -https://epublications.vu.lt/object/elaba:3264148/3264148.pdf
III. Užduotis
Išspręskite pateiktą testą.
Tai padaryti jums padės knygose Filosofinės etikos chrestomatija XI-XII kl. Sud. J. Baranova,V.:Alma littera, 2001 arba Baranova J. Filosofinė etika: prasmė ir laisvė. V.:Alma litterra, 2004 esantys tekstai.
Tiesioginė prieiga internete - https://elaba.lvb.lt/primo-explore/fulldisplay?vid=ELABA&docid=ELABAPDB4156844&context=L&lang=lt_LT
Testas
Pasirinkite vieną iš pateiktų variantų
1. Įsivaizduokite, kad esate Immanuelis Kantas – kurį sakinį išbrauktumėte?
a.Gerą valią reikia vertinti daug daugiau negu visa kita, kas per ją galėtų būti pasiekta.
b. Ir jei net didžiausiomis pastangomis ji nieko nepasiektų, bet jei tik liktų gera valia <…>, tai ir tada ji žėrėtų pati savaime lyg brangakmenis, kaip kažkas, kas neturi savo tikrosios vertės pats savyje.
c. Aš privalau elgtis tik taip, kad galėčiau taip pat norėti, kad mano maksima taptų visuotiniu dėsniu.
d. O juk visai kas kita būti teisingu iš pareigos ir būti tokiu, bijant nenaudingų pasekmių.
2. Įsivaizduokite, kad esate Jeremy Benthamas– kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Žmoniją valdo skausmas ir malonumas.
b. Naudingumu vadiname tą kiekvieno objekto savybę, kurios dėka kuriama gerovė, gerbūvis, gėris ir laimė.
c. Svarbu kalbėti apie bendruomenės interesus neturint supratimo apie individo interesus.
d. Apie kiekvieną veiksmą, kuris atitinka naudingumo principą, visada galima pasakyti, kad jis buvo privalomas.
3. Įsivaizduokite, kad esate Johnas Stuartas Millis – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Utilitaristai, laikydami laimę teisingo elgesio kriterijumi, ją autapatina su paties veikiančiojo laime.
b. Auksinėje Jėzaus iš Nazareto taisyklėje mes įžvelgiame visą utilitarizmo etikos dvasią.
c. Todėl utilitarizmo kriterijus<…> skatina ir reikalauja kiek įmanoma ugdyti ištikimybę dorybei, kuri labiau už kitus dalykus yra svarbi bendrajai laimei.
d. Tie, kurie trokšta dorybės dėl jos pačios, trokšta jos dėl to, kad dorybės įsisąmoninimas yra laimė.
4. Įsivaizduokite, kad esate Arthuras Schopenhaueris – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Kančią mes anksčiau pripažinome esant viso gyvenimo esme.
b. Kiekvienas patenkinimas yra tik skausmo pašalinimas.
c. Gryna meilė savo prigimtimi nėra užuojauta.
d. Taigi verksmas yra užuojauta sau pačiam arba užuojauta, sugrąžinta į savo išeities tašką.
5. Įsivaizduokite, kad esate Friedrichas Nietzsche – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Ir nėra nieko beprotiškesnio “ko gero” - pašalinti kančią.
b. Kančios, didžiosios kančios ugdymas, - argi jūs nežinote, kad tik toks ugdymas iki šiol aukštino žmogų?
c. Kam liūtui, žvėriui tam plėšriajam, dar ir kupranugariu pavirsti?
d. Didi kančia sukilnina, ji atskiria nuo kitų.
6. Įsivaizduokite, kad esate Sorenas Kierkegaardas – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Gal tu tiki, kad su gyvenimu visą laiką galima juokauti?
b. Argi tu nežinai, jog ateis vidurnakčio valanda, kada kiekvienas turės nusiimti kaukę.
c. Pats pasirinkimas nulemia asmenybės turinį.
d. O vaikas juk – tai nekaltybė, tai užmarštis, pradžia nauja.
7. Įsivaizduokite, kad esate Blaise Pascalis – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Juk kas gi pagaliau yra žmogus gamtoje? Niekas, palyginti su begalybe.
b. Amžina šių begalinių erdvių tyla mane neramina.
c. Vadinasi, nesu būtina būtybė. Esu taipogi amžinas ir begalinis.
d. Mes plaukiame beribėje terpėje, stumiami nuo vieno krašto rpie kito, nuolat netikri ir svyruojantys.
8. Įsivaizduokite, kad esate Albertas Camus – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Mano paties širdis visada paliks man svetima.
b. Mes gyvename ateitimi; “rytoj”, “vėliau”, “kai tu susikursi padėtį”, “ilgainiui suprasi”. Puikus nenuoseklumas, nes kada nors reikės mirti.
c. Žmogui pakaktų, kad <…> panašiai kaip ir jis, pasaulis gali mylėti ir kęsti.
d. Mechaninio gyvenimo veiksmų rezultatas yra nuobodulys; bet kartu jis užslopina sąmonę.
9. Įsivaizduokite, kad esate Erichas Frommas – kurį sakinį išbrauktumėte?
a. Represuoti impulsą – vadinasi, išstumti jį iš sąmonės, bet tai nereiškia išstumti jį iš egzistencijos.
b. Humanistinės etikos tikslas yra ne žmogaus blogumo represija<…>, bet produktyvus žmogaus įgimtų pirminių potencijų panaudojimas.
c. Destruktyvus žmogus yra nelaimingas.
d. Meilė yra simbiozė.
Atsakykite į klausimus
10. Kaip pavadintumėte filosofijos kryptį, kuri remiasi prielaida, kad gyvenimas yra pirmesnis nei teorija ir kad abstrakčios sąvokos – tik instrumentai, neatspindintys gyvenimo realybės?…………………………..
11. Kaip pavadintumėte filosofijos kryptį, kuri remiasi prielaida, kad individas visų pirma egzistuoja, o tik po to save aiškina ir kad paties individo patirtis yra svarbesnė už teorinius samprotavimus?…………………….
12. Kaip pavadintumėte filosofijos kryptį, kuri mano, kad protas pajėgus paaiškinti ir pasaulį, ir patį žmogų?……………………….
13. Kaip pavadinsite filosofinį įrodinėjimą, siekiant suderinti Dievo visagalybę ir jo begalinį gerumą su realios kančios egzistavimu?(A. Maceina. Jobo drama)………………………
Užbaikite sakinius
14. Pats pasirinkimas nulemia asmenybės ………. (S. Kierkegaardas)
15.Draudimas “nežudyk’, Augustino manymu, neturi išimčių. Todėl savižudybė prilygsta …………………..”
16. Jei jis naikina save dėl to, kad pabėgtų iš sunkios padėties, tai jis pasinaudoja asmeniu tik kaip …………” (I. Kantas)
17. Mintis apie ……… - didelė paguoda: su ja sėkmingai išgyvenama ne viena niūri naktis” (F. Nietzsche)
18. Šis maištas duoda vertę……………..(A. Camus)
19. Įsivaizduokite, kad kalbate su žmogumi, kuris ketina nusižudyti. Pasiūlykite bent penkis argumentus, prieštaraujančius jo sumanymui. Pirmuoju numeriu įrašykite patį kooperatyviausią ir solidariausią, Jūsų manymu, argumentą.
a.
b.
c.
d.
e.
UŽDUOČIŲ PATEIKIMAS
Užduotis siųsti iki 2019 metų sausio 31 d. imtinai, elektroniniu paštu – [email protected]
Laišką užvardinkite – Užduotys jūsų vardas ir pavardė. Pvz. Užduotys Jonas Petraitis.
Užduotis prašome pateikti PDF formatu.
Darbe (atliktų užduočių pradžioje) turi būti nurodytas jas atlikusio mokinio vardas, pavardė, mokykla, klasė bei olimpiadai ruošęs mokytojas. Jei olimpiadai pasiruošėte savarankiškai – tai ir nurodykite.
Siųsdami olimpiados užduotis Jūs sutinkate, kad I turo olimpiados rezultatai – Jūsų vertinimas, Jūsų vardas, pavardė, mokykla, klasė bei paruošęs mokytojas, būtų skelbiami viešai. Olimpiados organizatoriai įsipareigoja viešai skelbti tik į II turą patekusių olimpiados dalyvių duomenis.
Į visus kilusius klausimus mielai atsakysime el. paštu – [email protected]
Skelbiami XXI mokinių filosofijos olimpiados I turo rezultatai
XXI mokinių filosofijos olimpiados I turo nugalėtojų sąrašas
XXI mokinių filosofijos olimpiados I ture dalyvavo 76 mokiniai. Iš jų į II turą, kuris vyks kovo 2-3 dienomis Lietuvos edukologijos universiteto II rūmuose (T. Ševčenkos g. 31, Vilnius) pateko 37. Nuoširdžiai sveikiname I turo nugalėtojus!
Eil. Nr. | Mokinio vardas pavardė | Mokykla | Mokytojas | Balai |
1 | Gičiūnaitė Rūta | Mykolo Biržiškos gimnazija, 4 b kl. | Ieva Vedeikytė | 10 |
2. | Tomas Sinkevičius | Vilniaus licėjus,4c kl. | Ernestas Šidlauskas | 10 |
3. | Milerytė Gabrielė | Vilniaus licėjus,4a kl. | Ernestas Šidlauskas | 10 |
4. | Branickaitė Eugenija | Kauno Jono Jablonskio gimnazija 4b kl. | Nijolė Baliukevičienė | 10 |
5. | Vilkoitytė Ramunė | Švenčionių rajono Švenčionėlių Mindaugo gimnazija. 3a kl. | Vilhelmina Urbonienė | 10 |
6 | Petrauskaitė Milda | Kėdainių Šviesioji gimnazija, 3a kl. | Elona Rimdeikienė | 9,5 |
7. | Žvirblis Rokas | Kauno ‚Vyturio“ gimnazija, 4c kl. | Rūta Bylienė | 9,5 |
8 | Šakuro Ignas | Kauno Technologijos universiteto gimnazija | Asta Kkraujūnienė | 9,5 |
9. | Lisovskis Aleksandras | Kauno Dainavos progimnazija, 6b kl. | Laima Motiejūnienė | 9 |
10. | Bagdžiūtė Indrė | Kauno Kovo 11-osios gimnazija, 4a kl. | Polina Žemaitienė | 9 |
11 | Jundulaitė Laima | Vilniaus licėjus, 4ca kl. | Ernestas Šidlauskas | 9 |
12. | Kereišis Vytas | Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, 4d kl. | Rima Kesminienė | 9 |
13 | Ignotas Dankevičius | Vilniaus Užupio gimnazija, 2e kl. | Pasiruošė savarankiškai | 9 |
14. | Tumaitė Gabrielė | Vilniaus licėjus,4a kl. | Ernestas Šidlauskas | 9 |
15. | Jegorova Gabija | Zarasų ‚Ažuolo“ gimnazija 4 kl. | Jelena Maskalenko | 9 |
16. | Barzdžiūtė Gytautė | Alytaus Jotvingių gimnazija , 4a kl. | Danutė Sasnauskienė | 8,5 |
17. | Strolytė Dovilė | Ignalinos gimnazija, 3c kl. | Aušra Remeškevičienė | 8,5 |
18. | Pranaitytė Guoda | Jurbarko raj. Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazijos 3g kl. | Rasa Klasauskaitė | 8,5 |
19. | Petravičiūtė Emilija | Vilniaus Jėzuitų gimnazija, 3 kl. | 8,5 | |
20. | Kuprijanovas Justas | Vilniaus licėjus. Tarptautinis bakalauriatas, 2 kl. |
Ernestas Šidlauskas | 8,5 |
21. | Biveinytė Simona | Zarasų ‚Ažuolo“ gimnazija, 3a kl. | Jelena Maskalenko | 8,5 |
22. | Švedaitė Jovilė | Kauno dailės gimnazija, 12 kl. | Vitalija Zujevaitė | 8,5 |
23, | Pupelytė Adelina | Kauno Jėzuitų gimnazija | Sigita Šilingaitė | 8,5 |
24 | Rusteikaitė Deimantė | Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, 3e kl. | Rima Kesminienė | 8,5 |
25. | Šarpnickas Kajus | Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, 4 kl. | Rima Kesminienė | 8,5 |
26. | Variakojytė Miglė | Vilniaus Pilaitės gimnazija, 2g | Aušra Čiupkovienė | 8,5 |
27.
| Žuravliova Darija | Ignalinos gimnazija, 4b | Aušra Remeškevičienė | 8 |
28 | Schoenevolf Milda | Jurbarko Antano Giedraičio- Giedriaus gimnazija, 4 kl. | Alina Baltrušaitienė | 8 |
29 | Jurelevičiūtė Evelina | Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazija, 4 kl. | Laima Motiejūnaitė | 8 |
30. | Kvedaratė Viktorija | Kauno dailės gimnazija, 11b kl. | Vitalija Zujevaitė | 8 |
31. | Mickūnaitė Erika | Šiaulių ‚Romuvos‘ gimnazija, 3d kl. | Dona Jaugienė | 8 |
32. | Nastajus Andrius | Zarasų ‚Ažuolo“ gimnazija, 4a kl. | Jelena Maskalenko, | 8 |
33. | Dzhakhiya Paula | Zarasų ‚Ažuolo“ gimnazija, 4a kl. | Jelena Maskalenko, | 8 |
34. | Žvirblytė Goda | Mažeikių Gabijos gimnazija, 4 e kl. | Regina Dirginčienė | 8 |
35. | Alekna Benediktas | Vilniaus Jėzuitų gimnazija, 3 kl. | savarankiškai | 8 |
36. | Jurgaitytė Vidmantė | Vilniaus licėjus, 3c kl. | Ernestas Šidlauskas | 8 |
37. | Naujalytė Aušrinė | Vilniaus licėjus, 3b kl. | Ernestas Šidlauskas | 8 |
2018 metų XXI šalies mokinių filosofijos olimpiados užduotys
2018 metų šalies moksleivių XXI – osios filosofijos olimpiados I –ojo turo užduotys
I-ajame olimpiados etape moksleiviams siūloma atlikti penkias užduotis. Kiekviena užduotis bus vertinama nuo 0 iki 10 balų . Didžiausias galimas surinktų balų skaičius atlikus penkias užduotis yra 50 balų.
- Parašyti rašto darbą (esė, rašinį), pasirenkant vieną temą iš pasiūlytų
- Atlikti užduotį
- Atsakyti į klausimus
- Interpretuoti
- Įrašyti trūkstamus žodžius ir filosofus.
Užduotis siųsti iki 2018 m. vasario 1 d. ant voko nurodant šiuos duomenis:
LIETUVOS FILOSOFIJOS MOKYTOJŲ ASOCIACIJAI
T. Ševčenkos g. 31, 228 kab.,
LT - 03111 Vilnius
Daugiau informacijos - [email protected]
I. Rašto darbas.
Rašiniai rašomi ne laisva tema. Jie rašomi perskaičius ir apmąsčius filosofinius tekstus. Skatiname dėmesingai perskaityti ir suprasti vadovėlio tekstus. Laukiame filosofinių tekstų analizės ir interpretacijos.
Išstudijuokite ir apmąstykite skyrių ”Gyvenimo prasmė” iš vadovėlio Baranova J. Filosofinė etika: prasmė ir laisvė XII kl. V.:Alma littera, 2005, p. 59-92.
Pasirinkti vieną iš kelių siūlomų temų alternatyvų:
I.1. Baimė tik snūduriuoja.( M. Heidegeris)
I.2. Ar žmogus pajėgus pažinti pasaulį? (A.Kamiu)
I.3. Mąstymas yra mūsų didybė. Jis mus išaukština, o ne erdvė ir laikas, kurių mes negalėtume užpildyti. Tad stenkimės gerai mąstyti – štai dorovės principas. (B. Paskalis)
I.4. Filosofija yra būties klausimas pagal tai, ko joje ieškoma, ir drauge filosofija yra mirties klausimas pagal tai, ką ji mums reiškia. Mirtis žadina mus kelti nelygstamosios Būties klausimą, ieškant savojo pasaulyje buvimo prasmės. ( J. Girnius).
Kas svarbu rašant filosofinę esė? Vertinimo kriterijai:
- Teksto supratimas bei panaudojimas (rašant rašinį bei atliekant užduotis būtina naudotis tekstu).
- Savarankiška filosofinė interpretacija. Mokiniai turi parodyti savo kritinio mąstymo gebėjimus
- Problemos kėlimas, formulavimas, pagrindimas.
- Minčių vientisumas. Mokiniai turi nuosekliai nagrinėti ir plėtoti problemą Mokiniai turi pagrįsti savo mintis ir jas argumentuoti
- Kompetencija. Filosofinių žinių pritaikymas. Būtina cituoti.
- Logiška struktūra. Rekomenduojama logiškai padalinti darbą į įvadą, atskiras smulkesnes temas. Svarbus yra Išvadų formulavimas
II. Atlikite užduotį
Atlikite užduotį suradę ją Ritos Šerpytytės vadovėlyje Religija ir filosofija. Vadovėlis XI klasei – V.:Tyto alba, 2003.
Perskaitykite p. 206-212 skyrelius „Sorenas Kierkegaardas. Apie Abraomo aukos prasmę“ ir „Sorenas Kierkegaardas. Aš negaliu suprasti Abraomo.“
Tada p. 123-124 suraskite klausimus ir į juos raštu išsamiai atsakykite.
III. Atsakykite į klausimus
Iš vadovėlio Baranova J. Filosofinė etika: prasmė ir laisvė XII kl. V.:Alma littera, 2005, perskaityti skyrių „Laisvė”, p. 135-159.
Tada atsakyti į klausimus:
1. Kodėl, anot Kanto, protinga būtybė apie kiekvieną savo dėsniui priešingą poelgį teisėtai gali pasakyti, kad ji jo galėjo ir neatlikti?
2. Kaip suprantate Kierkegoro laisvės sampratą, kaip savęs pasirinkimą?
3. Kokius panašumus ir skirtumus įžvelgiate Kanto ir Sartro požiūriuose apie laisvę?
4.Kodėl, pasak Nyčės, laisvo žmogaus reikia ieškoti „kur nuolat įveikiamas didžiausias pasipriešinimas: per penkis žingsnius nuo tironijos, prie pat pavojaus būti pavergtam slenksčio”?
5. Kuo panašios ir kuo skiriasi Nyčės ir Fromo laisvės sampratos?
6. Kaip interpretuotumėte Kamiu frazę: „Žmonės laisvi, vadinasi, jiems tenka kapanotis patiems”?
IV. Interpretacija. Filosofija ir literatūra
Pasirinkite vieną iš dviejų alternatyvių užduočių ir ją atlikite:
IV.1.
Išstudijuokite ir raštu apmąstykite skyriaus „Atsakomybė“ iš vadovėlio Baranova J. Filosofinė etika: Prasmė ir laisvė XII klasei, D. Zaico eilėraštį p.118. (Galite remtis klausimais: Ar būdamas nekaltas, gali jaustis esąs kaltas?; Ar galima iš kitų reikalauti atsakomybės? Ar tik iš savęs? Ar atsakomybė – vien mūsų pačių apsisprendimo reikalas?) ir A.Kamiu romano „Krytis“ ištrauką p.129 – 131. (Rekomenduojame remtis klausimu: Kaip A.Kamiu interpretuoja Jėzaus kaltę? Kodėl tai yra kaltė be kaltės?); (Analizės apimtis: 1-2puslapiai).
IV.2.
Skaitykite ir apmąstykite čia pateiktą Sigito Parulskio eilėraštį Skylės ir raštu atsakykite į žemiau esančius klausimus.
Sigitas Parulskis SKYLĖS
sukurti vaizdą: ledas, o ant ledo
katė pelytę vejasi, kojytės slysta
ir budeliui, ir aukai
ir pastangos, kurias jos deda
likimui lygios, amžinai kvailystei
išvengt kančios, laimėti malonumų
prikrovus pilvą, sielą leist į laisvę
staiga apstulbti nuo būties erdvumo
žvaigždynai veltui žemėn sėklą laisto
sakyt kažką norėjai? Tai sakyk, kad myli
moterį ir artimą – juk moteris tikrai tau artima
kad alkoholis skrandy gręžia skylę
o smegenis – gašlių minčių suma
sugriuvo vaizdas – ledas greit išskydo
prarijo auką budelis, o budelį gelmė
ar būna Dievo meilė be pavydo
nuo kūno sielą mirtimi išgydo
nėra čia nieko. Laikas ir skylė
1. Ar verta mąstyti apie savo gyvenimo prasme? Gal geriau gyventi nekeliant šio klausimo ir daryti tai ką privalai daryti?
2. Kaip manote, ką norėjo pasakyti pasirinkta tokia autoriaus skyryba bei eilėraščio struktūra?
3. Kodėl poetas likimą vadina „amžina kvailyste“? Jūsų nešokiruojaa šie žodžiai?
4. Ką, jūsų manymu, norėjo autorius pasakyti žodžiais „prarijo auką budelis, o budelį gelmė“? Kas pasak poeto yra gelmė, ir kodėl ji „praryja“?
V. Įrašykite trūkstamus žodžius ir suraskite filosofus
V. 1. Skaitydami mokytojo knygą J. Baranova Etika: filosofija kaip praktika V.: Tyto alba, 2002, p. 244-264 užbaikite mintį ir priskirkite ją kuriam nors filosofui
1. „Tragedijos renesansu grindžiamą naująją filosofiją, skatinančią imtis svarbesnio etikos ir meno nagrinėjimo, pavadinta............“ ( ).
2. „Apolonas negali gyventi be priešingo jam prado - .............“ ( ).
3. „Dioniškasis ir apoloniškasis pradai vis iš naujo ir be atvangos gimdami ir vienas kitą udgydami suleido šaknis į .................“ ( ).
4. „Inkstinktas, kuris kaip vidinis balsas, suteikdavęs Sokratui stiprybės tada, kai jo protas sušlubuodavęs - ..................“ ( ).
5. „Kiekviena moralės koncepcija ženklina ją sukūrusio autoriaus neišsakytus“............ ( ).
6. „Manyje gerbtina tai, kad aš galiu paklusti - ...................“ ( ).
7. „Bet kokia valia yra tik ....................“ ( ).
8. „Intelektualiose būtybėse reiškiasi noras, nenoras ir .................“ ( )
9. „Valios egzistencija nukreipta į galutinį tikslą, bet kartu ji šį tikslą ir .................( ) .
10. „Aukščiausia valios galiai išraiška yra, .................“ ( ).
VI. Skaitydami vadovėlį J. Baranova . Filosofinė etika: prasmė ir laisvė. V.:Alma littera
skyrių „Kančia“, užbaikite mintį
1. Būk kurčias net tave labiausiai. .. (Seneka)
2. Sunkumai stiprina... ( Seneka)
3. Reikia trokšti ne vargų, bet dorybės, kuri... (Seneka)
4 . Laimingas žmogus, kuris pasiekė tobulą dorybę, labiausiai patenkintas savimi tada, kai ... (Seneka)
5. Kas narsiai ištveria kankinimus, tam padeda... (Seneka)
6. Kas bėga nuo savo šeimininko, tas ... (Markas Aurelijus)
8. Kai būsi nepatenkintas kuriuo nors iš dalykų, pasakyk sau, kad.... ( Markas Aurelijus)
9. Taigi , dar nepatyrėme savo gėrio, nes jo reikia ieškoti.... (Aurelijus Augustinas)
10. Tačiau kokie ir ko verti bus pojūčiai, jeigu nekalbant apie kitką.... (Aurelijus Augustinas)
11.Yda yra tada, kai kūno geismai priešingi ... (Aurelijus Augustinas)
12. Kentėjimas turi būti... (Sidharta Gautama)
13. Kentėjimas turi … ( Sidharta Gautama)
14. Yra kelias, panaikinantis… (Sidharta Gautama)
15. Todėl visa, ką gerumas, meilė, kilniaširdiškumas duoda kitiems, visada yra tik jų....
(A. Šopenhaueris)
16. Gryna meilė savo prigimtimi yra... (A. Šopenhaueris)
17. Netgi tikra draugystė visada yra ... mišinys . ( A. Šopenhaueris)
18. Taigi verksmas yra …. sau pačiam. (A. Šopenhaueris)
19. Žmoguje susilieja ... ir kūrėjas. (F. Nyčė)
20. Didi kančia sukilnina: ji....... (F. Nyčė)
21. Mokėti kentėti yra geriau negu … (Hermanas Hesė)
22. Likimas tai žemė, lietus… (Hermanas Hesė)
23. Iš kančios kyla jėga, iš kančios ateina… (Hermanas Hesė)
Skyrius “Gyvenimo prasmė“ (J. Baranova, Filosofinė etika: prasmė ir laisvė. )
24. Nelaimingas yra tas, kurio idealas, gyvenimo turinys, sąmonės pilnatvė vienu ar kitu būdu yra…
(Siorenas Kierkegoras)
25. Taigi gyventi reikia arba estetiškai, arba ...
( Siorenas Kierkegoras)
26. Baimė nesukelia sumišimą, ji sukelia... .
(M. Heidegeris)
27. Narsuolio baimė nepakenčia jokios alternatyvos džiaugsmui ar net ramios gyvensenos ...
(M. Heidegeris)
28. Žmogus nuo pat pradžių bus tuo, kuo jis save suprojektuoja, o ne tuo....
(Ž.P. Sartras)
29.Absurdiškumo jausmas gali užklupti kiekvieną žmogų, už kiekvieno ... .
(A. Kamiu)
30 .Pasaulis mums išslysta, nes jis tampa... .
(A. Kamiu)
Vyksta atranka į 25-ąją tarptautinę filosofijos olimpiadą IPO 2017, Roterdame Olandijoje
1 - oji atrankos užduotis:
Parašyti esė anglų kalba: Graham Harman and Alphonso Lingis: the Sources of Speculative Realism
2 - oji atrankos užduotis:
Esė anglų kalba - Immanuel Kant: What are the Three Parts of the Main Transcendental Question?
Po dviejų atrankos etapų nuspręsta, kad į tarptautinę filosofijos olimpiadą IPO 2017 vyksta
Aušrinė Lekstutytė (Kauno dailės gimnazija) ir
Kristijonas Puteikis (Vilniaus licėjus).
Pasiruošimo etapui moksleiviams skiriama užduotis:
perskaityti A.J.Ayerio knygos Language, Truth and Logic , I, II ir III skyrius ir parašyti esė, kuri atsakytų į šiuos klausimus:
Kokią filosofijos sampratą formuluoja A.J.Ayeris? Ar Jūsų manymu, Ayeriui pavyko įveikti metafiziką?
XX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados II turo rezultatai
XX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiadoje (toliau - Olimpiada) dalyvavo 34 mokiniai.
Vertinimo komisija patikrino ir įvertino Olimpiados dalyvių darbus.
1. Švietimo ir mokslo ministerijos I laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Kristijonas Puteikis, Vilniaus licėjus, 4 a kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
2. Švietimo ir mokslo ministerijos II laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Aistė Grušnytė, Vilniaus licėjus, 4d kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
Aušrinė Lekstutytė, Kauno dailės gimnazija, 4 kl, mokyt. Vitalija Zujevaitė
Ieva Norvaišaitė, Vilniaus licėjus, 4b kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
Laima Jundulaitė, Vilniaus licėjus, 3c kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
3. Švietimo ir mokslo ministerijos III laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Kajus Šarpnickas, Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, 3c kl. mokyt. Rima Kesminienė
Tomas Sinkevičius, Vilniaus licėjus, 3c kl., mokyt. Ernestas Šidlauskas
Indrė Bagdžiūtė, Kauno Kovo 11-osios gimnazija, 3a kl., mokyt. Polina Žemaitienė
Jorilė Švedaitė, Kauno dailės gimnazija, 3d kl. mokyt. Vitalija Zujevaitė
Miglė Ašvydytė, Kauno „Saulės“ gimnazija, 3b kl. mokyt. Neringa Zaveckienė
4. Švietimo ir mokslo ministerijos pagyrimo raštais apdovanojami šie mokiniai:
Vidmantė Jurgaitytė, Vilniaus licėjus, 3c kl., mokyt. Ernestas Šidlauskas
Gabija Jegorova, Zarasų „Ąžuolo“ gimnazija, 3a kl., mokyt. Jelena Maskalenko
Gabrielė Milerytė, Vilniaus licėjus, 3 c kl., mokyt. Ernestas Šidlauskas
Kristina Baranovaitė, Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazija, 4f kl., mokyt. Ieva Vedeikytė
Ugnius Binkauskas, Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazija, 4e kl., mokyt. Ieva Vedeikytė
XX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados organizatoriai: Lietuvos filosofijos mokytojų asociacija, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, LEU Ugdymo mokslų fakulteto edukologijos katedra. Renginys finansuotas iš Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos lėšų.
XX olimpiados PROGRAMA
Antranka į tarptautinę filosofijos olimpiadą IPO 2016 Gente (Belgijoje)
Esė tema:
The problem of solipsism: how can I transcend my consciousness? How can I know the world? How do I know that I live in real reality, but not in a dream?
Antrankoje gali dalyvauti medalius ir pagyrimo raštus Respublikinėje filosofijos olimpiadoje laimėję mokiniai.
Remiantis į elektroninius paštus atsiųsta knyga - Ethics as First Philosophy ir jau nurodytais filosofijos vadovėliais, prašome parašyti filosofinę esė pavadinimu Emmanuel Levinas: Why Ethics is First Philosophy?
Failo pavadinimas - jūsų vardas ir pavardė.
Esė turi būti parašyta anglų arba prancūzų kalba.
Tarptautiniai vertinimo kritierijai:
· Relevance to the topic,
· Philosophical understanding of the topic,
· Persuasive power of argumentation,
· Coherence,
· Originality.
http://www.ipo2016.be/
XIX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados II turo rezultatai
XIX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiadoje (toliau - Olimpiada) dalyvavo 35 mokiniai.
Vertinimo komisija patikrino ir įvertino Olimpiados dalyvių darbus.
1. Švietimo ir mokslo ministerijos I laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Lukas Gečiauskas, Vilniaus licėjus, 3a kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
Augustė Saladytė, Kauno jėzuitų gimnazija, TB2 kl. mokyt. Sigita Šilingaitė
2. Švietimo ir mokslo ministerijos II laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Kristijonas Puteikis, Vilniaus licėjus, 3a kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
Kristina Baranovaitė, Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazija, 3f kl. mokyt. Ieva Vedeikytė
Jonas Černeckis, Vilniaus licėjus, 3b kl. mokyt. Ernestas Šidlauskas
Aušrinė Lekstutytė, Kauno dailės gimnazija, 3 kl, mokyt. Vitalija Zujevaitė
3. Švietimo ir mokslo ministerijos III laipsnio diplomais apdovanojami šie mokiniai:
Viltė Kasiulytė, Kauno „Saulės“ gimnazija, 4f kl. mokyt. Neringa Zaveckienė
Evelina Kučinskytė, Raseinių Prezidento Jono Žemaičio gimnazija, 4g5 kl., mokyt. Egidijus Kučinskis
Aistė Grušnytė, Vilniaus licėjus, 3d kl., mokyt. Ernestas Šidlauskas
Teodoras Jucius, Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazija, 3a kl., mokyt. Rima Kesminienė
4. Švietimo ir mokslo ministerijos pagyrimo raštais apdovanojami šie mokiniai:
Sintija Raudonytė, Kauno “Saulės“ gimnazija, 4b kl., mokyt. Neringa Zaveckienė
Jurgis Kubilius, Kauno jėzuitų gimnazija, 3m kl. mokyt. Sigita Šilingaitė
XIX Lietuvos mokinių filosofijos olimpiados organizatoriai: Lietuvos filosofijos mokytojų asociacija, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, LEU Istorijos fakulteto filosofijos katedra. Renginys finansuotas iš Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos lėšų.
Olimpiados rėmėjai: leidyklos Tyto Alba, Kitos Knygos, Versus Aureus, Apostrofa.